Lepo ei ole laiskuutta – lomakausi
- 2.6.
- 2 min käytetty lukemiseen
Kesäloma mielletään usein hetkeksi, jolloin akut ladataan täyteen. Ajatus on kaunis, mutta ei aina aivan näin yksinkertainen. Loma on tärkeä tauko työstä, arjesta ja jatkuvasta suorittamisesta, mutta jos kuormitus on jatkunut pitkään, muutama viikko vapaata ei välttämättä korjaa kaikkea.
Työterveyslaitoksen mukaan palautumisen perusta ei ole pelkästään lomissa, vaan päivittäisessä irrottautumisessa työstä, levossa ja riittävässä unessa. Palautumista ei voi varastoida etukäteen tai hoitaa kerralla pois kesälomalla. Sitä tarvitaan arjessa säännöllisesti.
Loma on silti tärkeä. Se katkaisee työrupeaman, antaa tilaa ajatuksille ja voi auttaa näkemään omaa arkea vähän kauempaa. Parhaimmillaan loma ei ole täyteen ahdettu suorituslista, vaan mahdollisuus olla, nukkua, liikkua kevyesti, tavata ihmisiä tai olla tapaamatta ketään. Työterveyslaitos muistuttaa, että lomalle siirtymistä helpottaa myös se, ettei viimeisiä työpäiviä täytetä äärimmilleen uusilla tehtävillä ja kiireellä.
Viime aikoina on puhuttu paljon myös siitä, miksi loma ei aina virkistä. Jos ihminen on ollut pitkään ylikuormittunut, pelkkä lepo ei välttämättä tunnu palauttavalta. Uupumuksessa uni ja lepo eivät aina poista kokonaisvaltaista väsymystä, ja väsymys voi jatkua myös viikonloppujen ja lomien yli. Työuupumuksesta toipuminen voi olla hidasta, etenkin jos työn kuormitustekijät tai omat toimintatavat eivät muutu.
Siksi loma ei saisi olla ainoa hetki, jolloin ihminen pysähtyy. Jos arki on jatkuvaa kiirettä, venymistä ja tavoitettavuutta, loma toimii helposti vain hätäjarruna. Todellinen palautuminen rakentuu pienemmistä asioista: tauoista työpäivän aikana, työpäivän päättämisestä ajoissa, vapaa-ajasta ilman jatkuvaa sähköpostin tarkistamista, unesta ja siitä, että elämässä on muutakin kuin velvollisuuksia.
Yrityksissä lomaan ja palautumiseen liittyvä keskustelu on myös johtamiskysymys. Onko työ mitoitettu niin, että lomalle voi jäädä kohtuullisin mielin? Onko sijaisuudet, vastuut ja asiakkaiden odotukset mietitty etukäteen? Entä palaako työntekijä lomalta suoraan samaan kuormaan, josta hän lähti?
Hyvä loma ei ratkaise kaikkea, mutta se voi muistuttaa jostakin olennaisesta: ihminen ei ole kone. Jaksaminen ei synny pelkästä tahdonvoimasta, vaan siitä, että työlle, levolle ja elämälle löytyy kestävämpi rytmi.
Olen itse huomannut kuuluvani niihin ihmisiin, joille loma alkaa vasta silloin, kun matkalaukku on pakattu ja tietokone jätetty kotiin. Kotona löydän helposti jotain "pientä hoidettavaa", mutta toisessa ympäristössä on helpompi antaa itselleen lupa olla tekemättä mitään hyödyllistä. Juuri silloin palautuminen usein alkaa.
Lähteet: Työterveyslaitos, Terveyskirjasto, Suomen Ekonomit.




Kommentit