Juhannuksen kynnyksellä
- 4 päivää sitten
- 1 min käytetty lukemiseen
Miten yrittäjällä menee?
Moni on kysellyt viime aikoina kysellyt, miten yrittäjyys on lähtenyt minulla käyntiin.
Kiitos kysymästä, ihan hyvin.
Työ itsessäänhän ei ole juurikaan muuttunut. Teen edelleen lehden markkinointia ja myyntiä, viestintää ja sisältöjä, eli pitkälti samoja asioita, joita olen tehnyt vuosia. Uutta on tullut lähinnä yrityksen pyörittämisestä. Kirjanpito, verot, talousasiat ja kaikki ne yrittäjyyden käytännön velvollisuudet, joita palkkatyössä ei juuri tullut ajateltua. Myös koulutusten rakentaminen on vienyt oman aikansa, mutta samalla olen oppinut paljon uutta.
Yrittäjäksi en lähtenyt siksi, että olisin halunnut tehdä enemmän töitä. Päinvastoin. Halusin enemmän vapautta päättää omasta ajastani ja siitä, miten työni teen. En halua enää elää niin, että työ sanelee kaiken muun. Vuosien varrella on tullut nähtyä, että terveyttä ei kannata vaihtaa kiireeseen eikä jatkuvaan suorittamiseen.
Yrittäjyydessä on myös yksi asia, josta pidän erityisen paljon. Vastuu on omissa käsissä. Onnistumiset ovat omia ja virheet ovat omia. Jokainen rakentaa oman näköisensä kokonaisuuden ja oppii matkan varrella. Joskus onnistuu heti, joskus vähän myöhemmin.
Ja ehkä iän myötä on oppinut myös sen, ettei kaikkea tarvitse selittää eikä raportoida ulospäin. Kaikki eivät tarvitse yksityiskohtaista tilannekatsausta siitä, mitä teen, paljonko teen tai mitä seuraavaksi suunnittelen. Minulle riittää, että tiedän sen itse.
Tähän asti on menty eteenpäin sisulla, sitkeydellä ja huonolla huumorilla😅 Ja mitä ei osata, se opetellaan. Näillä mennään jatkossakin.
"Olen myös huomannut, että yrittäjyys on opettanut pitämään fokuksen omassa tekemisessä. Kaikkea ei tarvitse kertoa ääneen eikä kaikkea verrata muiden tekemiseen."
Toivotan kaikille rentoa juhannusta ja kaikkea hyvää!
Piia




Kommentit